This post is also available in: English (English)

آیا می دانید بتن سبک چیست و چه مزایا و معایبی دارد؟

کم کردن وزن مخصوص بتن و ساختن بتن سبک موضوعیست که سالها ذهن فعالان صنعت ساختمان را به خود مشغول کرده و نتایج مثبتی را نیز حاصل کرده است. گفتنی است به تمامی بتن هایی که وزن مخصوص آن ها به دلیل ساختار خاص کم تر از ۱۷۵۰kg/m باشد بتن سبک اطلاق می شود، این کاهش دانسیته تا کنون به رقم ۳۰۰kg/m3 نیز رسیده است.

این بتن‌ها به‌گونه‌ای ساخته میشوند که وزن به مراتب کمتری نسبت به بتن‌های معمولی دارند. استفاده از این نوع از بتن‌ها در مقایسه با بتن‌های معمولی مزایای بسیار زیادی را در پی دارد. سبک بودن این نوع از بتن‌ها باعث کاربرد وسیع آن‌ها به عنوان عایق‌های حرارتی و صوتی شده است. از طرفی نیز استفاده از بتن سبک باعث کاهش وزن کلی سازه و در نتیجه کاهش نیاز به مسلح سازی و فولاد‌ می‌شود.

بتن‌های سبک، چگالی تقریبی برابر با ۱۴۴۰ تا ۱۸۴۰ کیلوگرم بر متر مکعب دارند در حالی که بتن‌های معمولی چگالی برابر با ۲۲۴۰ تا ۲۴۰۰ کیلوگرم بر متر مکعب دارند. هرچند اصطلاح بتن سبک برای اولین در ۱۰۰ سال قبل بیان شد اما به دلیل نبود امکانات و تجهیزات پیشرفته در آن زمان، استفاده از بتن سبک تنها به پروژه‌های با مقیاس بسیار کوچک محدود شده بود. در ۲۰ سال گذشته و با ورود به قرن ۲۱ ام و گسترش و رشد علم مهندسی، پیشرفت‌های مهم و زیادی در حوزه صنایع ساخت و ساز رخ داد و همین موضوع امکان استفاده بیشتر از انواع بتن‌های سبک در صنعت ساختمان را فراهم کرد.

مزایای بتن سبک

استفاده بعنوان لایه ضخامت دهنده و شیب بند در سقف و کف
محافظ سازه‌های فولادی در برابر آتش و خوردگی
بعنوان عایق حرارتی در سقف‌ها و دیوارها
استفاده درعایق‌کاری لوله‌های آب
ساخت دیوار‌های پارتیشن و دیوار‌های پانلی
عایق‌کاری صوتی دیوارها
ساخت دیوار‌های باربر و غیر باربر با استفاده از بلوک‌های بتن سبک
ساخت سریع تر و ساده تر
حمل و انتقال ارزان تر به دلیل نیاز به انرژی کمتر
کاهش بار مرده و به سبب آن کاستن ابعاد و وزن سازه
قابلیت برشکاری و نیز شکل پذیری بهتر

معایب
طرح اختلاط سخت و حساس تر به نسبت های اختلاط خصوصاً میزان آب
پمپ کردن و انتقال دادن سخت تر با احتمال جداشدگی زیاد
نیازمند تجهیزات میکسر متفاوت و پیچیده تر نسبت به بتن های معمولی

همچنین استانداردهای مربوط به این موضوع در ایران به شرح ذیل می باشد

استاندارد شماره ۹۱۶۱: بتن سبک-قطعات پیش ساخته مسلح بتن هوادار اتو کلاو شده و یا بتن سبکدانه با ساختار باز تحت بار طولی (قطعه قائم ساختمانی)-روش آزمون.
استاندارد شماره ۹۶۸۰: بتن سبک-تعیین چگالی خشک-بتن سبک دانه با ساختار باز
استاندارد شماره ۸۵۹۱: بتن سبک-تعیین مدول ارتجاعی استاتیکی فشاری بتن هوادار اتو کلاو شده و یا بتن سبکدانه با ساختار باز-روش آزمون.
استاندارد شماره ۷۷۸۲: مصالح ساختمانی – بلوک های سیمانی سبک غیر باربر-

استاندارد شماره ۹۱۶۰: بتن سبک – قطعات پیش ساخته مسلح بتن هوادار اتو کلاو شده و یا بتن سبکدانه با ساختار باز تحت بار عرضی-روش آزمون

همچنین در سالهای اخیر استفاده از الیاف های مختلف پلیمری در بتن باعث افزایش مقاومت کششی بتن و عدم ترک خوردگی و شکست در بتن شده است و بتن های حاصل از این ترکیب کاملا ارتقا یافته و کامل در سازه های باربر و غیر باربر و سایر کاربردهای بتن سبک مورد استفاده قرار می گیرند.

امید است پیشرفت های حاصله در این موضوع در ساخت هرچه بهتر و با کیفیت تر ساختمانها کمک شایانی کند و در آینده دیگر شاید اتفاقات ناگوار در زمان زلزله ها و سایر حوادث طبیعی نباشیم.